همه چیز درباره استنلس استیل ۲۰۱ لطفا نظر دهید

استیل ضدزنگ ۲۰۱ آلیاژی است که نصف آلیاژ مرسوم استنلس(۳۰۴) نیکل دارد و میزان منگنز و نیتروژن آن افزایش یافته است.
در این حالت این آلیاژ ارزانتر از آلیاژهای استنلس دیگر می باشد(به دلیل نیکل کمتر) ولی قابلیت کارپذیری آن به خوبی بقیه نیست. آلیاژ ۲۰۱ یک فلز آستنیتی است زیرا یک استنلس غیر مغناطیسی است که مقدار زیادی کروم و نیکل و مقدار کمی کربن دارد.

حقایقی راجع به استنلس استیل ۲۰۱
استیل ۲۰۱ یک محصول رده میانی با استفاده های متفاوت و با کیفیت می باشد که مصارفی خاص دارد. این آلیاژ برای سازه هایی که ممکن است در معرض خورگی ناشی از آب دریا باشد مناسب نیست.
استیل ۲۰۱ یکی از آلیاژهای آستنیتی سری ۲۰۰ ضدزنگ می باشد. در اصل برای مصرف کمتر نیکل ساخته شده است، این خانواده از استیل های ضدزنگ به نام استیل های کم نیکل نیز شناخته می شوند.
استیل ۲۰۱ می توانید جایگزین استیل ۳۰۱ در بسیاری از موارد گردد اما دارای مقاومت به خوردگی کمتر نسبت به همتای خود به خصوص در محیط های خورنده است.
در حالت آنیل غیر مغناطیسی است ولی می تواند با کار مکانیکی مغناطیسی گردد. مقادیر بالاتر نیتروژن در ۲۰۱ باعث استحکام تسلیم بالاتری نسبت به ۳۰۱ به خصوص در دمای پایین می گردد.
استیل ۲۰۱ با عملیات حرارتی سخت نمی گردد و در دمای ۱۰۱۰ الی ۱۰۹۳ درجه سانتیگراد و کوئینچ شدن در آب یا خنک کاری سریع با هوا آنیل می شود.
استیل ۲۰۱ جهت ساخت بعضی از لوازم خانگی نظیر سینک ها، ظروف پخت و پز، ماشین لباسشویی و درو پنجره ها استفاده می شود. همچنین از آن در تجهیزات خودرو، مصالح دکوراتیو ساختمان ( نرده و راه پله و دیوارپوش ها)، تجهیزات راه آهن و قطارها و تریلرها و بستهای کاربردی در صنایع الکتریک استفاده می شود.
استفاده از آن در مصالح ساختمانی و دکوراتیو در فضای باز به علت حساسیت به خوردگی آن توصیه نمی گردد.

آنالیز شیمیایی و خواص استنلس استیل ۲۰۱

دانسیته: ۷٫۸۳۳ گرم بر سانتیمتر مکعب
مدول الاستیسیته: ۰٫۱۹۷۲ مگاپاسکال
حرارت ویژه (۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد): J/(kg-K) 502.416
ضریب هدایت حرارتی در ۱۰۰ درجه: (W/m K) 9.4
دمای ذوب: ۱۳۹۹-۱۴۵۵ درجه سانتیگراد

عنصر درصد ( Wt%)
کربن           ماکزیمم ۰٫۱۵
منگنز           ۵٫۵-۷٫۵
فسفر         ماکزیمم ۰٫۰۶
سولفور       ماکزیمم ۰٫۰۳
سیلیس      ماکزیمم ۱٫۰
کروم          ۱۶٫۰۰-۱۸٫۰۰
نیکل           ۳٫۵-۵٫۵
نیتروژن        ماکزیمم ۰٫۲۵
آهن            باقیمانده

شکل دهی و ماشینکاری
استنلس استیل ۲۰۱ نمی تواند از طریق عملیات حرارتی سختکاری گردد ولی از طریق کارسختی امکان دارد. این استیل در دمای بین ۱۰۱۰ و ۱۰۹۳ در جه سانتیگراد آنیل می شود. به منظور حفظ کاربایدها در محلول و جلوگیری از حساسیت، خنک کاری سریع در محدوده رسوب کاربید (۸۱۵ تا ۴۲۶ درجه سانتیگراد) مورد نیاز است.
این گرید از استیل قابلیت کشش و فرم دهی را دارد. به دلیل قابلیت سختکاری مکانیکی بالای این گرید ممکن است نیاز به عملیات آنیل قبل و در حین شکل دهی باشد.
استیل ۲۰۱ می تواند به تمامی روشهای استاندارد جوشکاری که برای استیل ۳۰۴ به کار می رود جوشکاری گردد. با این وجود، خوردگی بین دانه ای می تواند در صورت وجود کربن بیش از ۰٫۰۳ درصد، منطقه جوش (HAZ) را تحت تاثیر قرار دهد.

 

واحد تحقیق و توسعه هولدینگ آلیاژهای صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *